Sportljuddämpare

Det finns en mängd olika sätt att personifiera den egna bilen på. Ett av sakerna man kan göra är att införskaffa så kallade sportljuddämpare. Många satsar på insidan av bilen, bland annat genom att skaffa en bra ljudanläggning, medan andra lägger krutet på utsidan – det vill säga bilens styling. 

ETT Sportigt ljud föredras av många

 Är man intresserad av sportiga bilar kan detta även handla om att trimma bilen på olika sätt för att få ut lite fler hästkrafter och ett högre vridmoment ur motorn. Ett sätt att göra detta, särskilt om bilen har en turbomotor, är att chipstrimma bilen. Något som också ger en högre effekt, samtidigt som man får ett helt annat ljud vid gaspådrag, är att byta ljuddämpare på bilen. 

Beroende på vad man vill uppnå, kan man antingen byta hela avgassystemet eller enbart dämparen. Det finns kompletta sportljuddämpare och kompletta sportavgassystem till de flesta bilar på marknaden, så det är bara att botanisera i det stora sortimentet av avgas-delar.

Vad är det som är så bra med detta då?

Till att börja med ser det lite maffigare ut, eftersom sportljuddämparen har ändrör som är grövre än de som sitter som standard (om man ens ser ändrören på originalsystemet). Ibland är det ett stort ändrör och ibland är det dubbla, detta varierar beroende på vilken dämpare som är vald. Ytterligare en fördel är ljudet, det låter helt klart häftigare och lite ”råare” om en sportljuddämpare vilket ger känslan av en riktig sportbil. 

Slutligen får motorn ett bättre flöde och ger därmed en högre motoreffekt med några procent (3 till 6 procent på bilar med sugmotorer, men ännu mer med en turbomotor). Du kan också med fördel komplettera med ett så kallat sportluftfilter för att få motorn att andas ännu bättre, med en effektökning på ett par procent här också. Genom bättre andning i motorn kan du också sänka din bränsleförbrukning något. Bara fördelar alltså!

Gillar ett ruffare ljud

Universala modeller

år i branschen

sportljuddämpare