MUD AND SNOW, sJÄLVMORDSDÄCK?

M+S Däck – Inte alltid godkända

Förkortningen M+S betyder “mud and snow” (lera och snö). Märkningen kan se ut på flera olika sätt: M&S, MS, M-S, M.S. eller har ett märke i form av en snöflinga/alptopp. Alla dessa märkningar betyder samma sak och syftar på däck som är gjorda för vinterförhållanden. Oftast är den här typen av vinterdäck godkända, men inte alltid.

M+S däck

Medverkande

Erik Améen, Sales

Jorge Castro, Marknad

Todd, Video

Källor

UK Gov about Tyre safety

NHTSA: Tire Wise

Svenska kravregler

Kontrollera DÄCKEN

Om dina däck är märkta med M+S är det viktigt att göra en noggrann undersökning om dessa verkligen är godkända för svenska vinterförhållanden. Det finns jeepar och andra terrängfordon som har just den här typen av förteckning på sina däck, men som inte är godkända vinterdäck i Sverige. Om din bil är importerad är det väldigt vanligt att däcken har just markeringen M+S utan att för den delen vara riktiga vinterdäck.

STRO – The scandinavian tire and rim organisation har tagit fram listor för vilka vinterdäck som är godkända i Sverige. Du kan antingen leta där själv eller kontakta oss så hjälper vi dig att reda ut ifall dina däck är godkända M+S däck för svenska vintervägar. Markering med en snöflinga brukar vara ett säkrare kort.

Kan man använda M+S däck på sommaren?

Vinterdäck är utformade för att klara vinterförhållanden. De har oftast bredare mönster på slitytan för att få ett bättre grepp med vägytan när där är snö. Vinterdäck har en gummiblandning som gör däcket mer flexibelt. På så sätt blir inte däcket för hårt när det är kallt, och är smidigare att köra med.

  • M+S däck är vanligtvis odubbade åretruntdäck. Du kan köra med dem på sommaren men de har ett sämre grepp än sommardäck.
  • Eftersom däcken också är mjukare så slits de snabbare än de hårda sommardäcken.
  • M+S däck rullar inte lika lätt som sommardäck vilket ökar bränsleförbrukningen.
  • Om dina M+S däck är allrounddäck är det fullt lagligt att köra med dem året om.