5 Lågprofildäck du inte trodde fanns
Tillhör du dom som fortfarande undrar om man ska köra runt med lågprofildäck? Du är inte ensam… Fler och fler undrar över detta nu när vi går mot nyare tider.
De allra flesta som byter upp sig till lågprofildäck, gör det på grund av de estetiska. De allra flesta med lite vett i huvudet förstår väl att lågprofildäck ser snyggast ut med styling fälgar men är det verkligen bra?
I denna artikel har vi valt att besvara frågorna; Finns det för och nackdelar med att använda lågprofildäck? varför är det så populärt bland ungdomar? Varför kör just äldre människor med högprofilsdäck? Är det snyggt eller fult? Är priset dyrare eller billigare vid val av lägre profil? Blir det lättare kantstött med lågprofildäck?
Fördelar med lågprofildäck respektive lågprofil?
Den största fördelen med att använda sig av däck med lägre profil är just de estetiska. Det blir snyggare, häftigare och i största möjliga mån även fräckare. Tänk dig en ny fälg med fina och vackra ekrar som inte får ”synas” på grund av allt gummi.
Vad tycker experterna på ABS Wheels?
- Jag tycker att det blir mycket snyggare med lågprofilsdäck av den enkla anledningen att det framhäver fälgen, säger Jorge (Marknadsansvarig)
- Det blir mycket coolare och häftigare med lågprofil, sen beror det självklart på vilken fälg man använder säger Morgan (lageransvarig)
Det finns tyvärr mer nackdelar än fördelar när det kommer till just lågprofil. Den största nackdelen är att komforten inte blir lika bra, däcket bullrar mer och får mer kontakt med vägen. Har du mer gummi på däcken så åker du självklart mjukare. Det säger sig själv och kräver ingen vidare förklaring… Not RocketScience 😊
Vad är lågprofilsdäck respektive högprofil?
För att besvara denna fråga så behöver vi använda oss av fyra enkla bilder. Vi har satt ihop bilderna med hjälp av photoshop för att illustrera låg vs hög. Vänligen se bild nedan!
Du håller väl med? Det är mycket snyggare med lågprofil!
Negativa problem med lågprofildäck!
Låt dig inte skrämmas av rubriken, den har vi placerat där för att få dig att läsare vidare. Dina ögon läser just nu det här (eller hur)? Det finns inga negativa problem med att använda lägre profil. Körkomforten blir en aning sämre och det får man helt enkelt leva med. Det finns ett ordspråk som säger ”vill man vara fin får man lida pin”
Det stämmer, du får lättare kantstötningar med lågprofildäck!
Det finns ingen forskningsrapport som styrker ABS Wheels påstående MEN enligt vår 20åriga erfarenhet så kan vi konstatera att de allra flesta kantstöttningar beror på att man haft alldeles för låg profil. Kom ihåg en sak, desto högre profil desto bättre skydd.
Återigen är det snyggare och häftigare med lägre profil😊 så… vad ska man göra för att slippa kantstötta fälgar?
SVAR: Låna inte ut bilen till (you know who) och parkera försiktigare.
Just nu har vi över 1973 st lågprofildäck i lager
- Nokian Hakkapeliitta är det bästa inom kategorin dubbdäck. Här har man använt 100 års teknik och forskning för att ta fram det bästa vinterdäcket. Bäst av allt! Den finns i 275/35 R 20.
- Toyo Proxes finns i ännu lägre profil 295-30-22 och är ett friktionsdäck som går att använda året om.
- Bridgestone Potenza är rena drömmen för lågprofilsjägaren då däcket kommer med en unik fälgskyddslist. Finns bla i storleken 285-30-19
- Yokohama Advan sport finns bland annat i 285-25-20 (det här är ett äkta premiumval) På abswheels.se hittar du denna modell till riktigt låga priser.
- Pirelli och Hankook finns båda i storleken 285-25-20. Vill du ha bildäck med låg bullernivå som funkar bra i våta och torra väglag? Det här är valet för dig.