Så här i vintertid har de flesta bilister fått på vinterdäcken på sina bilar. Alla bilister vet om att bromssträckan påverkas dramatiskt beroende på typ av däck och underlag. Det är därför vi har en lag om vinterdäck sedan 1999. Däremot är inte alla bilister helt medvetna om hur stora skillnaderna är mellan olika typer av däck. En vanlig missuppfattning är att dubbdäck och vinterfriktion har liknande egenskaper på isiga vägar.

Nokian har gjort ett test

För att illustrera skillnaderna mellan olika typer av däck på vintrigt väglag utförde Nokian Tyres ett test med 4 olika typer av däck på en isig vägbana. Testet påvisade dramatiska skillnader på olika typer av däck och vikten av att ha rätt däck för vintrigt väglag. Många svenska bilister kör runt med Europeiska vinterdäck (friktionsdäck). De Europeiska vinterdäcken hade nära dubbla bromssträckan jämfört med ett nordiskt dubbat vinterdäck. Även friktionsdäck utvecklade för nordiskt klimat visade sig ha en betydligt kortare bromssträcka än Europeiska vinterdäck, ca 45% för att vara mer exakt. Kortfattat innebär det att dubbade vinterdäck gör dig betydligt säkrare på isiga vägar.

Bild på olika bromssträckor beroende på typ av däck på isigt väglag

Men det betyder inte att det är det bästa vinterdäcket

Man kan dock inte stirra sig blind på ett sådant test och utgå från att just dubbade däck är det säkraste alternativet för en svensk bilist. För precis som dubbade däck har ett betydligt bättre grepp på isiga vägar så har det ett sämre grepp på vanliga blöta vägar. Det är därför viktigt att välja däck efter geografi och typ av vinter. I södra Sverige kan det tex vara bättre att ha ett europeiskt vinterdäck då vägbanorna sällan om ens nånsin blir isiga.

Den största säkerheten ligger inte i däcken

Är man mån om säkerhet och vill köra så säkert som möjligt? Då är det bara inte upp till däcken. Tester har visat att farten spelar en ännu större roll när det gäller trafiksäkerhet på vintriga vägar. De finns de som menar att de som kör runt med ”säkra” dubbdäck ofta har en övertro på bilens grepp och därmed kör fortare än bilister med sämre däck, vilket i sin tur kan innebära att man utsätter sig själv (och andra) för större risker.

För att köra så säkert som möjligt skall man köra försiktigt på isiga vägar även om man har säkre vinterdäck