Continental har inlett ett partnerskap med DeepDrive för att utveckla avancerade teknologier för elbilar. Det första steget i samarbetet innebär gemensam utveckling av en kombinerad enhet bestående av driv- och bromskomponenter. Som kan monteras direkt på ett fordons hjul.

DeepDrive, baserat i München, är en utvecklare av elmotorer för storskalig bilproduktion. I detta samarbete kommer Continental att bidra med sin tekniska expertis inom bromssystem och industrialisering.

Båda företagen hoppas kunna dra nytta av potentialen att placera alla chassifunktioner, inklusive drivningen, direkt på hjulet i elektrifierade fordon. För att bäst uppfylla de särskilda kraven för elbilar, som att maximera körsträckan samtidigt som man minimerar installationsutrymmet och inför modularitet, är optimering på fordonsnivå nödvändig. Den optimala samordningen av broms- och drivsystem är en nyckelfaktor, och integrationen av båda elementen i en enhet möjliggör en hög effektivitetsnivå i drivningen och vid bromsning. Integrerade komponenter minskar också komplexiteten genom modularisering och underlättar tillverkningsprocessen.

”Vi är övertygade om att utvecklingen av vår dubbelrotormotor kommer att revolutionera elektrifieringen av motorfordon,” säger Felix Poernbacher, medgrundare och verkställande direktör för DeepDrive. ”Det strategiska partnerskapet med Continental gör det möjligt att kombinera vårt drivsystem med den bromsteknik som behövs för att skapa en innovativ elektrisk komponent som är avgörande för framtidens mobilitet. Den växande efterfrågan på sådan teknik visar att detta är rätt väg att gå.”

Innovativ enhet för drivning och bromsning

DeepDrives patenterade dubbelrotor, radialflödesmotor, kan installeras som ett centralt drivaggregat eller som ett hjulnav i serieproducerade fordon. Parterna kommer att fokusera på att utveckla en effektiv, kompakt hjulnavdrivenhet optimerad med hänsyn till kostnadseffektiv produktion, där Continental bidrar med bromskomponenter och sin expertis inom industrialisering av produkter till serieutveckling.

Det första steget i samarbetet kommer att se en hydraulisk broms integrerad i driv-bromsenheten. I det andra steget planerar företagen att integrera torra bromssystem utan hydrauliska komponenter i DeepDrives hjulnavdriv. Kombinationen av drivning och broms i en enhet är också det första steget mot en kompakt hörnmodul med integrerade chassikomponenter, såsom luftfjädringssystem från Continental, monterade direkt på hjulet.