Vad är navringar? hur vet man att det passar?

Navringar – Vad är rätt och vad passar?

Navringar vilket även kan kallas för centreringsringar eller distansringar är alla en och samma sak. Dessa monteras i aluminiumfälgens navhål innan själva fälgen monteras på bilens nav. En navring använder man för att kunna montera aluminiumfälgar till olika typer av bilmodeller som alla har bultdelning men helt olika navstorlekar.

Varför måste man ha navring?

Om centrumhålet på fälgen är större än nav tjockleken på bilen så måste man ha en navring för att fälgen ska kunna centreras korrekt. Om du vill få en körning som är både säker och fri från vibrationer så är en navring tillsammans med en balansering av däcket en förutsättning.

Många namn men allt betyder samma sak?

Kärt barn har många namn. En navring kan utöver ovanstående redan nämnda namn även kallas för centerring, hubcentric ring, centrumring och säkerligen finns det ännu fler benämningar. Oavsett vad du kallar den så har den samma syfte. Ofta är det så att när du köper fälgar i original till din bil så har centerhålen redan anpassats för naven. Detta genom navringar eller genom att centerhålet är tillverkat i exakt dimension.

En riktig bild som illustrerar plast och aluminium navringar.

Navring av plast      Navring av aluminium

Mer om navringar & skakningar

Man kan inte centrera fälgen korrekt om navringen är större än hjulaxelns nav. Detta kan göra att du upplever skakningar och vibrationer i ratten. Förvisso kan skakningar i ratten bero på att dina fälgar saknar tyngder och inte har balanserats korrekt. Det bästa är att kontrollera båda saker och åtgärda dem för att bli av med dessa skakningar och vibrationer.

Om skakningarna beror på fel storlek på din navring så bör du beställa nya. Innan du gör det så är det bra att kontrollera vilken storlek du behöver så att inte samma sak sker igen. Du tar reda på storleken genom att mäta fälgens centerhål samt navens tjocklek.

Om det är fel storlek på din navring så kan det utöver skakningar i ratten även leda till att dina fälgar tar skada.

Två olika material men ded samma mål.

Navringar finns i två olika material. De finns dels i plast men även i aluminium. Båda fungerar på samma sätt. Det som skiljer dem åt är priset och utseendet. Vad du ska välja för material på dina navringar är en smaksak.

Att sätta fast dina navringar efter att du fått hem dem är inte så svårt. Börja helt enkelt med ta fram fälgen och rensa centerhålet på den. All smuts bör tas bort. Om det är svårt att göra rent så kan du använda dig av ett fint sandpapper. Sedan placerar du bara navringen över hålet och trycker den på plats. Sedan är det bara att montera på däcket på bilen.

Navringar påverkar inte ET-måttet och de ska inte heller förväxlas med så kallade spacers. Spacers kan delas upp i två användningsområden. Dels för själva utseendets skull så flytas hjulen utåt mot utsidan av karossen eller för att fälgarna inte går på bilen på grund av utstickande nav eller bromsok. Spacers finns dessutom i en mängd olika utföranden och typer.

Du hittar navringar att köpa på flera ställen online. Ofta på samma ställen där du även kan köpa nya däck med mera.

Det finns två olika navringar som jag skrivit ovan, ena är av plast och den andra är av aluminium.

Vad skiljer sig mellan navringarna nedan?

Navringar av plastNavringar i Aluminium

  • PLAST (svarta navringarna ovan): Sämre kvalité, plast håller inte lika mycket som aluminium.
  • ALUMINIUM (aluminium exemplet ovan till höger): Ger en exakt fördel och mått, håller livet ut. En liten nackdel är att det kan ärja salt med tiden…

Vanligaste storlekarna på navringar

navringar 74

Storlek 74.1-72.6

navringar omkrets 57

Storlek 74.1-57.1

navringar omkrets 65

Navringar finns även i olika färger som kan bestå av plast eller stål/aluminium:

navringar i guld

Guld (ej riktig guld)

silver navringar

plast navringar

plast

nya navringar