Får man köra med olika typer av däck på bilen?

Har du svårt att få ihop fyra likadana däck till bilen? Känner du att det väl inte är så noga om däcken är av samma typ? Och hur är det egentligen med dubbdäcken? I vintertid är det många som funderar över de olika alternativen på däck till bilen. Vad de kan använda för däck och hur de bör tänka. Vi reder ut begreppen så du vet hur du kan köra säkert och lagligt.

 

Samtliga däck måste vara av samma typ

Enkelt förklarat måste samtliga däck på fordonet vara av samma typ. Du får till exempel inte blanda dubbade och odubbade däck på bilen. Om du skulle få en punktering när du har dubbade vinterdäck, och det enda däcket som finns tillgängligt är ett sommardäck, så får du tillfälligt använda en annan typ av däck tills dess att det korrekta däcket är lagat.

erik Ameen

Samma dimension är också viktigt

När det kommer till däcken inom respektive kategori är det viktigt att däcken som sitter på samma axel har samma dimension. Det vill säga, så länge alla fyra däcken är av samma typ går det bra att ha olika par däck fram och bak. Det kan till exempel röra sig om dubbade vinterdäck som överensstämmer på alla sätt, men det främre paret är från Nokian och det bakre paret är från Michelin.
Kör du med släpvagn ska denna ha dubbdäck om bilen du använder har dubbdäck. Om släpvagnen har dubbdäck måste dock inte bilen ha det. Självklart gäller tider för dubbade däck även släp.

 

Däckregler i korthet

  • Samtliga däck på bilen måste vara av samma typ
  • Du får inte blanda dubbade och odubbade däck på bilen
  • Tillfälliga däck får endast användas under en kort begränsad tid
  • Känns det ändå osäkert hittar du samtliga regler på Transportstyrelsens hemsida