Vad är däck separation? + 5 tecken du bör undvika
En däck separation är en skada som kan uppstå på någon av följande områden; skuldran, bältet eller gummit i sig. Orsaken är oftast att bilägaren åkt med för lågt lufttryck.
Har man fått en separation vid däckstommen så är 98 av 100 fall oftast pga av yttre åverkan. Den vanligaste orsaken till att ett däck separeras är onormal värmeutveckling i däcket efter att ha körts i hög hastighet samtidigt som bilen varit överlastad eller haft ett alldeles för lågt lufttryck.
Har man fått en bula på däcket så beror det oftast på att man kört mot en kant dvs yttre påverkan.
Tillverkningsfel kan även ligga bakom
Tillverkningsfel är ofta det som orsakar slitproblem. En slitbana som separerar inträffar när bältet under däckets slitbanan lossnar. När detta händer börjar slitbanan i sig att lossna från resten av däcket, vilket i sig kan vara mycket farligt, speciellt vid höga hastigheter.
Dagens däck är dock konstruerade med stålbälten vilket gör det mindre benägna att “blåsa ut”, många bilister tror idag att en bula på däcket alltid beror på yttre åverkan men det kan lika väl vara en slitbaneseparation.
Hur vanligt är det med däck separation?
Det är ganska ovanligt, jag skulle tro att en punktering ligger före statistiskt sett när det kommer till inrapporterade skador. Nyligen fick vi in en enkät som visade att 6 av 10 någon gång i sitt liv fått punka.
Personligen har jag sett ett fåtal fall av däck separationer under mina år. Att få gummi och stål att hålla fast vid varandra kräver exakt kemi för att få komponenterna att lira med varann. Gör däcktillverkaren misstag i tillverkningsprocessen så blir det garanterat fel i däcket.
Vem är ansvarig om ditt däck separerar?
Oftast är det du själv, tyvärr är det flesta däcktillverkare skygga med att erkänna denna typ av fel. Märker du att ditt bildäck separerar så behöver du stanna bilen på närmsta mack och byta ut däcket, fotografera däcket och visa att du kört en kort sträcka.
Har du ägt bilen i 7 dagar och det inträffar så är det oftast kvalitetsfel! Har du dock kört längre än 7-30 dagar så brukar normalfallet ligga i att du åkt mot något vasst. Men alla fall är olika, så man kan inte stirra sig blint på antalet dagar man kört men att utgå från vanlig “common sense” är bra.
Hur vet jag om jag har ett däck med separation?
- Ställ däcket mot marken och titta noggrant på linjerna, rotera därefter däcket långsamt och titta på om däcket stannar rakt när det rör sig. Märker du att det rör sig ojämnt på vissa områden så kan det vara tecken på separering.
- Du kan även kolla däcket efter kala fläckar, dvs om däckets mönster är ojämnt på vänster eller höger sida.
- Olyckor är vanligt i samband med en däckseparation du bör därför byta ut däcket så fort som möjligt. (Att laga är oftast dyrare)
Bra att veta: När ett däck separeras så är det oftast för att slitbanan lossnar från resten av däcket.
5 tecken på att du snart bör byta däck
- Din bil skakar jämnt – den skakar vid 0-50 och 50-120.
- Däcken har ett ojämnt slitage – kan vara exempelvis att ena sidan av däcket drar mer gummi än den andra.
- Däcken är kala likt en 80 årig gubbes skalle. – dvs att däckets Mönster börjar försvinna helt.
- Du har en bula på däcket – byt ut däcket ASAP.
- Du börjar se ståltrådar synas – byt ut däcket ASAP.
Källor:
https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.gov/files/nadstreadsepreport_final_300dpi.pdf
https://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Reports/HAB1501.pdf
https://www.safercar.gov/Vehicle-Shoppers/Tires-Rating/Tire-Aging