Tysta däck för sommar och vinter
Hitta det TYSTASTE DÄCKET på ABSWHEELS.SE
Att högljuda däck är störande är något vi alla bilägare håller med om. Många köper oftast dyrare däck i tanken av att det ska ge ett tystare däck vilket inte stämmer.
Däcken bullrar mer vid högre hastigheter över 50km/h då rullmotståndsljudet överstiger det normala från bilens motor. En annan aspekt att ha med i tankarna är att däck med lägre däcktryck bullrar mer än däck med högre däcktryck.
Är du på jakt efter tysta däck bör du hålla dig till premiumvalen.
Vilket däck är tystast?
– Det tystaste däcket som finns idag är Goodyear Efficient Grip, i alla fall om du frågar experterna på ABS Wheels.
Olika faktorer som påverkar bullernivån på däcket:
- *Gummiblandningen du har på däcket.
- *Underlaget du kör på, ska du ha ett riktigt tyst däck så bör du köra på mjuka underlag.
- *Varumärket – tester visar att kina däcken låter mer.
- *Priset – låter konstigt men låt oss förklara. 9/10 sökningar leder till premium-märken.
Vad kan man göra för att minska bullret för att få ett tystare däck?
- *Kör med däck som din biltillverkare rekommenderar och som inte bryter mot några eu bestämmelser.
- *Försök att inte åka på så mycket grova och asfalterade vägar.
- *Du kan byta till lägre fartklass på däcket, men kolla med din däckleverantör så att du inte bryter mot några regler.
- *Undvik ”punkteringsfria däck” det har hård stomme och låter mycket mer!
Hur ser planerna ut för att få tystare däck i framtiden?
Under år 2021 så kommer alla däck med tre svarta ljudvågor att bryta mot reglerna, så för er som har däck med två svarta ljudvågor – ta det lugnt!, ni kommer inte att bryta mot några regler.
Vad tycker människor i allmänhet om tysta däck vs högljuda däck?
Enligt en bilfråga som tagits upp hos vibilägare så är tystare däck något alla i princip eftersöker, många har skrivit om att michelins däck ska vara det ”tystare däcket” medans andra skriver om att Nokian Hakka green är det tystaste däcket.
Vem har då rätt? Svårt att säga därför har jag tagit upp tre däck och testat dessa på en och samma bil för att ta reda på svaret.
Nokian hakka green var en lovande vinnare hos oss, jag Johan monterade dessa på min BMW och märkte av en rejäl skillnad mot mina tidigare Mayrun däck.
Mellan Michelin och Continental så var Michelin tystare vid höga farter men lät mer vid mindre farter.
En bluff om att minska ”bullerljud
Enligt Vibilägare så är en tectylbehandling något som inte funkar för att minska däckbullret, som ni kan ta del av länken ovan så ger det alltså ingen förbättring efter deras test.
” Resultatet blev rena katastrofen, åtminstone för Tectyl/Valvolines vidkommande. Såväl bullernivå som frekvenser var i princip oförändrade i båda bilarna, oavsett fart och underlag. Som mest uppmättes en skillnad mellan en odämpad och dämpad bil på 0,8 dB(A) och det är helt försumbart.
Hoppas att denna artikel gör det enklare för dig att välja det tystare däcket!
Något roligt att ta del av om du söker efter tysta däck.