Mopeddäck – Vilka ska man egentligen välja?
Dom tidigaste mopparna tillverkades redan under 50-talet.
Idag tillverkas mopeder (scootrar) överallt i olika prisklasser och design. När du ska köpa däck till ett mopedfordon bör du tänka på två aspekter, körsätt och klass.
Till dessa motorfordon bör man ALLTID införskaffa robusta mopeddäck som tål vattenplaning och hala väglag.
Välj rätt utefter klass
Det finns två klasser när det kommer till olika mopeder:
Klass 1 (EU-moped) är konstruerade för att färdas upp till 45 km/h. Till dessa modeller bör man ha mopeddäck i premium segmentet.
Klass 2 är moppen du endast kan köra upp till 30 km/h, även här rekommenderas premium men du kan dock snåla en aning och inte välja de dyraste. Viktigt är att du väljer enligt tillverkarens rekommendationer.
Hur mycket luft ska man ha i mopeddäck?
Kör du med passagerare bak bör du ha 2.0 bar i bakdäcken. Fram brukar man snitta 1,25-50 bar. Max 1,5. Är du osäker kring vad som gäller för just din kan du alltid vända dig till din återförsäljare som har dokumentationen.
Kör hellre med extra luft än för lite. Högre lufttryck minskar bränsleförbrukningen samtidigt som körglädjen ökas.
Vilket är minsta tillåtna mönsterdjup på ett mopeddäck?
Mopeder skiljer sig från bilar då det inte finns regler som reglerar ett minimikrav på mönsterdjup även om många säger att 1mm är minimum.
Det finns dock ett krav och det är att cordväven inte får synas. Har du alldeles för dåliga moppedäck så riskerar du dryga böter.
-Vi på ABS Wheels tycker inte att du ska låta de gå så långt som 1 mm. Närmar du dig 2 mm mönster så bör du byta av säkerhetsskäll berättar Erik Améen, fd moped förare
Byta mopeddäck själv eller?
Vi monterar inte dessa däck men rekommenderar alltid att man besöker ett proffs. Det finns en video som visar hur du själv kan lösa bytet, iaf om man frågar hasse:)
Kör varsamt och ta hand om er!