Däck som tappar luft eller läcker – vad göra?
Alla bildäck tappar luft varje månad, det är normalt och du behöver inte oroa dig så länge du inte tappar mer än 1-3 PSI per månad.
Att ett däck har börjat tappa/läcka luft beror normalt på att man kört på något vasst föremål, i dom fallen man inte hittar synliga skador brukar man generellt titta på ventilen. Som ni säkert vet kan en ventil läcka luft om den är dåligt monterad eller av dålig kvalité.
Så här fixar du däck som tappat luft
I normalfallet brukar däckgubben ta loss ditt däck som du misstänker tappar luft och placera det i en vattengunga med tvål för att se var de pyser (pyttesmå hål är omöjliga att se)
Vattnet guidar däckgubben och visar var skadan är lokaliserad i form av små bubblor som uppstår (se bild längre ner).
Vill du veta om ventilen läcker så kan du ta lite saliv över och titta om det uppstår några bubblor (äckligt med saliv) men det är ett praktiskt exempel om du står utan vätska mitt ute någonstans.
Följande är vanliga scenarion:
- Däcket är helt nytt och det börjar tappa luft redan första dagen. I det här fallet rör det sig oftast om en felaktigt monterad ventil alt att du kört på något vasst.
- Temperaturförändringar av det extrema laget. Dvs att det från ena dagen går från minusgrader till plusgrader, i sällsynta fall kan det påverka lufttrycket.
- Hjul eller däckskador. Dessa skador suger men tyvärr så händer det. En skadad fälg kan börja läcka luft, ett skadat däck kan även börja läcka luft snabbt.
Bra att veta: En punktering går oftast att laga. Områden som Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö tenderar att ligga mellan 150-300 kr per däcklagning.
Ventilen läcker – så gör du
En ventil som försämras med tiden kan börja läcka luft och det är fullt naturligt efter några år. Det kan även dyka upp inom ett år om föraren använt starka kemikalier eller varit dålig med att rengöra däcken. Något många inte känner till är ventiler kan rosta. Ventiler kan även utsättas för sabotage av illasinnade bilister dock är det ovanligt men kan vara ett potentiellt scenario.
För att laga ventilen behöver du lossa av hjulet från bilen och därefter lossa av däcket från fälgen. När du lossnat av allt ser du till att byta ventilen (obs är du inget proffs så bör du åka till din lokala däckmekaniker). Här är iaf en video ifall du vill se proceduren
Vi på ABS Wheels rekommenderar att ni låter en fackman göra jobbet.
Skadad fälg som läcker – så gör du
Har du en skadad fälg som läcker efter en olycka? det är ovanligt men kan hända om skadan varit stor dessa fall rekommenderar vi att man köper nya fälgar eller kontaktar lokala verkstaden för att få det lagat.
Hjulet kan delvis förlora sin perfekta runda form på grund av en olycka. Om korrosion finns på ytan där däcket är monterat kan luft förlusten också vara större. Ett böjt hjul kommer också att bidra till fordonets vibrationer, vilket kan skada däckets pärla som i sin tur bidrar till luftläckaget.
Det händer att man tror att fälgen läcker och åker iväg helt i onödan för att få det fixat men det behövs inte alltid, spana in videon nedan för att se vad ni själva kan göra för att laga luftutsläppet.
Vi på ABS Wheels rekommenderar att man först åker in till lokala verkstaden för att få allt kontrollerat av en fackman först, innan man tar egna beslut.
Reparera däcket hos proffsen
Du behöver tätningsmedel dvs ett så kallat repareringskit. Kostar ungefär 200 spänn och du kan enkelt lösa jobbet själv. Dock ska du vara försiktig med att laga allt för små pytte-pytte hål, åk därför in till verkstaden först för att få det kollat. Här visar vi hur man självmant åtgärdar problemet med ett däckreparationskit.
Enkelt va? 🙂 Tänk på att alltid åka med rätt lufttryck och se även till att dagligen göra en snabb däckkontroll. Titta på ev skador, dubbar som lossnat, är däckmönstret ojämnt slitet etc etc. Artikeln besvarar veckans fråga: Däck som tappar luft – vad göra?