Bromsbelägg 

Det finns få saker som är så viktiga i funktionalitet på en bil som bromsarna.
Att kunna stanna bilen på kortast möjliga tid kan avgöra skillnaden mellan liv och död och av den anledningen gäller det att se över sina bromsar med jämna mellanrum.
 

bromsbelägg illustration

Byt bromsbelägg i tid!

bromsbelägg

Är det något på bilen du inte ska vänta med att byta så är det verkligen bromsarna. Bromsar består i korthet av en bromsskiva, samt ett bromsbelägg som ”går an” mot bromsarna när du trycker ner bromspedalen vilket gör att bilen saktar ned. När detta inte fungerar som det ska kan du känna vibrationer i ratten eller sätet vid inbromsning.

Just nu har du 50% rabatt

När byta bromsbelägg?

När du märker att bromsarna inte tar lika bra, eller ojämnt, när du trycker på bromsen kan det vara dags att se över anordningen. Det är inte säkert att något behöver bytas; ibland kan det komma in fukt, vatten och snö mellan beläggen och bromsskivorna vilket gör att bromsförmågan minskar eller att det uppstår obalans.

Detta är förstås inte helt lyckat, då du alltid måste ha bästa bromsförmåga för att kunna undvika en eventuell olycka. Ibland löser man dock detta genom att bromsa hårt några gånger – och handlar det om is och snö kan det räcka med att bilen värms upp i ett garage.

bromsar

Bilden visar var bromsbeläggen ligger.

Hur ofta slits beläggen?

Bromsar slits dock, precis som vilken annan bildel som helst. Ibland är det svårt för gemene man att avgöra exakt vilken del som måste bytas ut, ofta bromsskivan eller bromsbelägget, då man bara känner att det är något som inte står rätt till vid inbromsning. På en verkstad kan man dock se var felet ligger och snabbt åtgärda detta. Bromsskivor kan bli skeva (ofta för att man inte bromsat med bilen tillräckligt ofta) och måste då bytas. På samma sätt kan bromsbeläggen ha slitits ned så att de inte längre gör sitt jobb, vilket medför ett behov av nya bromsbelägg.

FAQ – VANLIGA FRÅGOR

Vad är bromsbelägg gjort av?

Dom är byggda med en bas gjord av stål som vid hög friktion fästs på en stålplatta. Man kan egentligen kort säga att dom är gjorda av stål. Anledningen till detta är att fordonets kinestiska energi blir till temrisk energi med hjälp av friktionen som skapas.

Hur länge håller bromsbelägg?

Normalt håller det mellan 2000-2500 mil. Vi har bra vägtrafiksystem i Sverige vilket gör att man inte behöver bromsa in lika mycket som exempelvis Tyskland. Hållbarheten kan även kortas ner om man handlar Kina-delar på nätet.

Vad kostar byta bromsbelägg?

I Sverige ligger snittpriset på 2000 kr, priser över detta bör klassas som ocker. Skämt åt sido men om man tar en vanlig Volvo, Mercedes, Audi eller BMW så snittar prislappen mellan 1800-2200 kr. Ett tips är att alltid ringa först och kontrollera prisnivån innan ni lämnar in bilen.

Vilka bromsbelägg ska jag ha?

Gå in på vilken nätsajt som helst som använder sig av ett regnrsök. Där kan du ange ditt registreringsnummer och få svar på passform.  ABS Wheels äger en Mekonomen verkstad i Märsta där du kan få hjälp med arbetet.

Hur ser en monteringssats ut?

monteringssats

Behöver du hjälp med att byta?

Vill du boka tid för byte?

12 + 13 =

– Något du inte visste: ”Beläggen kallas på engelska för Brake Pads”