Varför byta alla däck på en fyrhjulsdriven bil? 🤔

Är det en myt att man måste byta ut samtliga fyra däck eller är det något som biltillverkarna rekommenderar utan vetenskaplig existens? Vi får ofta frågan så vi tänkte slå hål på en del felaktigheter som cirkulerar på internet.

För det första behöver du inte byta alla fyra däck bara för att du råkat ut för en punktering, låt oss börja där…

chockad

Har du slitna eller gamla däck och får punka på en av dom så rekommenderar vi alltid att du byter ut alla fyra, detta måste göras för att inte belasta fyrhjulsdriften. 

Den största anledningen till bytet är att rullomkretsen måste vara densamma på fyrhjulsdrivna bilar. 

 

Varför?

Det är datorsystemet i bilen som får arbeta hårdare för att kompensera obalansen, vilket på sikt förstör andra mekaniska komponenter i fyrhjulsdriften.

Har du däremot nya däck så räcker det med att byta ut det felaktiga däcket mot ett nytt. Normalt lagar man däcket på plats, kostar inte mer än 250 spänn.

Förstår du skillnaden?

Att snåla med bildäck är inget som rekommenderas om man har fyrhjulsdrift. Systemet i fyrhjulsdriften är byggd för att garantera bilens centrala dator att varje hjul får rätt vridmoment. Detta görs bland annat för att minska glidningen och maximera styrningen, om ett av däcken är sämre än de andra så blir omkretsen fel. 

Systemet kommer därför att börja göra felaktiga avläsningar och sända fel information till bilens andra komponenter som på sikt förstör bla drivrutinen.

bilar

 

Fyrhjulsdrivna bilar 

AWD-fordon behöver balanserad dragkraft vid alla fyra hörn. Fel däck på en fyrhjulsdriven bil kan leda till skador på flera komponenter.

Det är ingen myt tyvärr, du måste byta samtliga däck. Dock ska vi tala om för dig att du inte behöver köpa ett nytt däck (iaf inte vid punka), många däckgubbar lurar kunderna genom att säga att de punkterade däcket måste bytas ut, man kan om man vill reparera och laga däcket istället för att köpa nytt.

Bakhjulsdrivna bilar

Har du en bakhjulsdriven bil så behöver du inte byta ut alla fyra däck samtidigt. Kom dock ihåg att alltid montera dom bästa däcken bak. Om hälften av däckens slitbana är borta och du bara byter ut ett däck så kommer det att resultera i att ett hjul snurrar långsammare än de andra, vilket skickar fel signaler till dragkraft-systemet. 

Byt därför ut paret på samma axel och placera därefter dom bästa däcken bak (de mest mest mönster) Den bästa är dock att byta ut alla fyra om slitbanan på de gamla däcken är avsevärt sliten.

Framhjulsdrivna bilar

Samma regler gäller egentligen för framhjulsdrivna bilar, du behöver alltså inte byta ut samtliga fyra däck, dock måste du se till att den balanserade dragkraften förblir jämn. Montera därför dom nya däcken längst bak. Många gör fel i att montera dom bästa däcken fram, anledningen är att bilen får lättare att sprida vatten fram medans bakdäcken får det sämre.

Bakre däck ger stabilitet och utan stabilitet kan styrning eller bromsning på en våt eller till och med fuktig yta orsaka snurr. Om du har nya däck på framsidan kommer de lättare att sprida vatten medans de halvslitna bakdäcken inte får kontakt med vägen alls.

Vår kända däckomvandlare hjälper dig att mäta rullomkretsen kostnadsfritt.