Hur fungerar en bilstereo?
Att kunna lyssna på musik i bilen är uppskattat av många. Utvecklingen är mycket snabb inom det här området; det har hänt massor sedan den första ”bilradion” installerades.
Till en början gick det enbart att lyssna på radiosändningar i bilen. I takt med kassetternas frammarsch blev det slutligen möjligt att spela dem i bilen, något som gav betydligt mer flexibilitet än att tvingas lyssna på radions skval.
Tids nog kompletterades kassettbandspelaren med möjligheten att spela CD-skivor. Vissa bilstereos erbjöd, under en övergångsperiod, funktionalitet för att hantera både CD och kassett innan CD:n helt kom att ersätta kassetten. I dagens moderna bilar har CD ersatts av diverse digitala ingångar för att kunna ansluta mobiltelefoner, USB-minnen och liknande.
Från separat till integrerad enhet
Bilstereon var länge en separat enhet som installerades på avsedd plats i bilens mittkonsol. Hit kopplades flertalet kablar, bland annat för högtalare, ström och radio. Det var inte ovanligt att händiga och intresserade bilägare utförde den här installationen på egen hand.
I dagens bilar är dock situationen helt annan. Under 1990-talet började biltillverkarna i allt större utsträckning integrera stereon på ett annat sätt i sina fordon. Bilstereon blev stilistiskt en del av mittkonsolen, där det inte gick att plocka ut den som en separat enhet.
Bilstereon som en del av nätverket
Idag fungerar bilstereon som en del av bilens lokala nätverk, där information från enheten kan presenteras på olika skärmar – särskilt i de fall där bilen är utrustad med en digital instrumentpanel. Högtalare är smakfullt och diskret placerade och utgör del av ett komplicerat ljudsystem där det inte är ovanligt med 10 – 12 olika högtalare som alla har sin roll att spela.
Den ”gamla” tidens baslådor (subwoofers) som kunde ta upp större delen av bagageutrymmet har i moderna bilar en helt annan placering. Bashögtalarna är numera snyggt installerade, ofta i bagageutrymmets sidokonsoler.