Hur mycket väger ett däck?
Vad väger ett däck? Normalt ligger vikten mellan 7 – 15 kilo. Ett 20 tums däck väger i snitt 15 kilo medans ett 13 tums däck ligger på närmare 7 kilo. Vi har vägt Sveriges vanligaste däckstorlekar för att ge dig svaret.
- 13 tum väger mellan 6,7 – 7 kg
- 14 tum väger mellan 7 – 7,3 kg
- 15 tum väger mellan 8 – 9 kg
- 16 tum väger mellan 9,2 – 10 kg
- 17 tum väger mellan 10 – 10,6 kg
- 18 tum väger mellan 11- 11,8 kg
- 19 tum väger mellan 12 – 13,2 kg
- 20 tum väger mellan 14 – 15,2 kg
Vikten är baserad utifrån snittvärdet av profil/bredd.
Bildäckens vikt är viktigare än du tror
Är tyngre däck bättre? Vad har däckens vikt och prestanda gemensamt och hur viktig är denna parameter? Vilka är de problem som däcktillverkarna möter?
Vikten är bland de viktigaste egenskaperna som finns hos alla bildäck. Däckets konstruktion och materialval återspeglar den totala slutvikten efter tillverkning. Alla fabriker i världen såväl som hemma i Sverige måste redovisa vikt.
Olika storlekar väger olika, exempelvis kan ett 15 tums däck med högre profil väga mer än ett 15 tums däck med lägre. Låter ganska dumt men egentligen är det logiskt! Högre profil betyder mer massa och mer massa ger högre densitet.
Viktens största fördelar
En lägre däckvikt möjliggör en mängd faktorer. Den viktigaste av dem inkluderar en minskning av rullmotståndet, vilket möjliggör en lägre bränsleförbrukning för själva fordonet.
Det ger också på samma sätt en minskad ofjädrad vikt. Detta resulterar i bättre prestanda för fordon vid inbromsningar och acceleration. Detta gör att du får bättre körkomfort vilket resulterar i en mängd positiva faktorer såväl som psykiska och fysiska.
De flesta vill banta ner vikten
På grund av dessa fördelar vill de flesta tillverkare minska vikten på sina däck. Mindre vikt ger även stora fördelar hos däcktillverkarna eftersom att det i slutändan slösar mindre. Emellertid kan denna situation ofta vara annorlunda vid tillverkning av högpresterande däck, eftersom vikt är en särskilt viktig parameter. Här använder företag ofta avancerad tekniker och material som kan leda till att däcket blir dyrare, även om det fortfarande är lättare.
Så här sänker däcktillverkarna vikten
Man talar oftast om att banta ner usprungsmassan genom att använda lättare material som exempelvis textilkablar av fibrer istället för stål. Man kan även ändra på enskilda komponenter såsom mönster och slitbana. Normalt ändras massan och innehållet, tänk på att däcktillverkarna inte vill minska ner på säkerheten heller… eller?