Olika däck fram och bak?

Veckans frågor rör ämnet ”olika däck fram och bak” som kommer från ABS Wheels frågeportal 2017-06-01.

Får man köra med dubbar fram och odubbat bak? Kan man ha en större storlek bak än fram? Vad säger lagen? Är det viktigt med att ha samma däck runt om? Kan jag köra med olika däck fram och bak?

– Är det här frågor du själv velat få svar på? Läs vidare…

Kan jag köra med olika däck fram och bak?

Du kan köra med olika däck fram och bak om det nu är så att bilen kräver det. Amerikanska bilmärken som exempelvis Corvette körs ofta med större tum bak än fram. Detta är dock inget man ser på en Volvo v70 och Volkswagen Polo.

På de vanligare bilarna i Sverige måste man ha likadana däck på samma axel. Detta specifieras även på vägverkets hemsida.

I regel bör däcken aldrig blandas på ett fordon om det inte anges hos däcktillverkaren. Föraren bör undvika att blanda däck som har olika slitbanemönster, konstruktioner och storlekar. Man bör även i regel inte blanda däckmärken.

FAQ

Kan jag blanda sommardäck med dubbdäck?

– Nej. Du kan inte blanda så enligt lag. (dock tillåtet vid nödsituation)

Är det lag på att man måste ha samma omkrets runt om?

– Nej. Du kan om du vill köra med exempelvis 255/35/20 fram och 275/30/20 bak. Så länge slutsiffran och rullomkretsen hålls inom den 5% graden är det okej.

För dig som tänkt köra med exempelvis 20 tum fram och 22 tum bak förblir svaret något helt annat. Du som kör en vanlig svensson bil får under inga omständigheter köra med olika tum fram och bak. Här är det alltså viktigt att man kör med samma tum fram och bak för att inte skada bilen.

Vad är nackdelarna med att blanda däckmärke fram och bak?

Kör du med samma däckmärke fram och bak så slits däcken ut på rätt sett. Varje däckmärke har sina egna egenskaper i form av gummi och mönster. Om du kör med två hankook däck fram och två pirelli däck bak så lär köregenskaperna försämras. Värst blir det om du kör med vanliga däck fram och runflat bak.

Den största nackdelen med att använda olika däckmärken fram och bak är att dina däck förslits snabbare! I vissa fall kan det även leda till att ett viss märke förslits snabbare än det andra och då måste du köpa fyra nya däck.

Kan jag köra med olika däck fram och bak vid en nödsituation?

Vid en nödsituation är alla tillfälliga lösningar oftast okej. Enligt svensk lag får du köra med olika däck fram och bak (ex vinter och sommar) till närmsta verkstad.

Eftersom däcken spelar en så viktig roll i varje fordons komfort, egenskaper och hanteringsfunktioner, är det alltid bäst att köra på däck som är identiska i varje detalj, inklusive däckmärke, modell, storlek och återstående mönsterdjup. Allt annat innebär en viss typ av kompromiss.

Olika bredd fram och bak – visst är det OK?

Ja det är helt OK, du kan tom ha en högre profil bak än fram om du håller dig inom den 5% graden.

Blir det sämre med bredare däck bak på en fyrhjulsdriven bil?

Inget man brukar märka av direkt men det blir mer understyrning.

Olika däck på samma axel?

Du bör ha samma däck! I alla fall om du frågar ABS Wheels.