Rautamo – vilka är det?
Det här fantastiska företaget är superduktiga och har sedan starten augusti 2006 erövrat marknaden inom high-end fälgar. ABS Wheels jobbar tätt med Rautamo Wheel Fashion Sverige, anledningen är deras goda support, branschkunskap och erfarenhet samt snygga utbud.
Deras sortiment hittar man överallt runt om i landet på välsorterade verkstäder. Nyligen 2016 öppnade dom sitt fantastiska logistikcenter. (Värt att se, en magnifik byggnad)
Nog om introt, här kommer transcriptet som många efterfrågat med Jorge Castro och Rautamos ägare Andreas Linder. OBS att transcriptet har kortats ner för att hålla intervjun mellan 800 till 1000 ord.
Det här är ett transcript på intervjun mellan Autopodden och Rautamo. Här pratar ABS Wheels marknadschef Jorge Castro med en av Rautamos grundare och ägare.
Jorge Castro som drev digitaliseringsprojektet Autopodden på uppdrag av ABS Wheels.
Andreas Linder, en av delägarna till Rautamo som intervjuades i Podden.
Här startar intervjun
Hej Andreas, Jorge Castro här. Visst äger du Rautamo?
Ja det stämmer
Är du ensam ägare eller är ni flera?
Vi är tre och vi finns i flera länder. Vi är lokaliserade nere i Småland Centralt kan man enkelt säga befolkningsmässigt i Sverige. Vi har lika långt till Malmö som vi har till Stockholm och Göteborg. Logistikmässigt ligger vi alltså väldigt bra till. VI etablerade oss i Sverige 2006. Vi hade ett nytt tänk i branschen, vilket vi får låta andra avgöra. Vi hade bland annat nya produkter och applikationer som inte fanns.
Hur många är ni som jobbar på Rautamo?
Vi är 8 st.
Hur är det på den finska, danska och norska delen? Jobbar ni B2C eller B2B?
Vår affärsidé har alltid varit business to business. Varit från början och är fortsatt så.
Kan du berätta mer om dig själv?
Började i branschen 1994 efter att ha funderat en stund på om man skulle gå försvarsanställningsvägen inom militären, fick dock in en fot i branschen och blev kvar. Började på lagret och har gått egentligen hela vägen via ett företag som gav mig mycket insyn och erfarenheter. Avslutade en anställning 2005 och startade tillsammans med Niklas 2006. Jag har alltså jobbat med däck och fälgsidan från 1994.
Om produkterna
Kan du berätta mer om era fälgar?
Hela idén med Rautamo är att vi ska tillföra något till marknaden som inte redan finns, att komma med något som alla andra redan har tillför ingenting, utan då är man bara en i mängden. Vår tanke är att ha ett brett produktsortiment som sticker ut från mängden men som samtidigt håller bästa kvalité. Våra mest bärande varumärken är BBS och vossen. Hos oss hittar du inte den billigaste fälgen men du hittar den bästa vad gäller kvalité och design.
Vilken är er bästsäljande fälg?
Det är ingen lätt fråga att besvara, men på premium segmentet så är det Vossens nya HF3 som slagit fantastiskt och som tagit över storsäljaren CV3.
Bland alla era fälgar, vilken är den dyraste som finns?
Vi har en fälg från vår tyska leverantör BBS som är en extrem fälg på alla sett och vis, målgruppen är porsche, RS modeller, turbo etcetera.
I det billigare segmentet, vilken är bäst?
Vi jobbar bara med europa för att hela tiden garantera kvalité och säkerhet. Därför jobbar vi med tyska brock, rial och GMP samt italienska Etabeta. Det är våra huvudleverantörer i volym-segmentet. Där har vi hela tiden tillgång de stora sortimentet för att ha något för alla. Designmässigt så tittar man mycket på funktion snarare än design, mycket är vinterrelaterat. Där försöker vi att vara skarpare och vassare än konkurrenterna.
Vad har ni för framtidsplaner och visioner?
Oj det avslöjar vi inte här var haha. (skratt) Nä vi bygger för att ha en låg framtid med våra partners, jag tycker att B2B har en lång framtid även om tillverkare har börjat vända sig direkt till konsumenterna tack vare den transparanta marknaden vi har idag i form av öppna gränser och internet som gör det extremt lätt för konsumenten att vara lättflyktig i sitt köpbeteende. Vilket gör det lockande för producenter att gå direkt till konsumenten med att kapa led. Vi känner dock en trygghet i att ha just b2b för att erbjuda konsumenten en långsiktig kontakt med oss och inte bara ett köp och ingen mer kontakt, saker kan ju hända på vägen så det är viktigt att man har en relation och service med kunden, det är viktigt för oss.
Har det hänt att privatpersoner tar kontakt med er?
Oh Ja det händer varje vecka om inte dagligen och det välkomnar vi. I synnerhet i den högre segmentet pratar vi om BBS och Vossen så är vi inne på individanpassningar av produkterna där vi tillsammans med kunden bestämmer vilket djup, bred och design det ska vara på fälgen. Vi gör ett färdigt paket som vi sen involverar återförsäljaren med.
Vad har Andreas för hjul på bilen?
Vad har du för fälgar på din biL?
Just nu är jag (skratt) haha. En liten olycka på vägen till en återförsäljare gjorde att jag blev utan bil, så nu har jag snott frugans mini cooper S och på den har vi några snygga rotiform fälgar på i klassisk look.
Slutet av intervjun:
Tack som mycket för din medverkan i Autopodden, ha en bra dag!
Andreas: Bara roligt, uppskattar verkligen och ser fram emot att lyssna in det här!
Jorge: Får passa på att önska dig en fortsatt bra dag
Andreas: Tack så mycket Jorge, ha de gott