Vintertid är det mycket vanligt att förare väljer att sätta på dubbdäck på sin bil. Ett dubbdäck har goda egenskaper på isiga vägar, mycket bättre än vad ett friktionsdäck har. Detta på grund av att dess dubbar biter sig fast på underlaget och ger dig en säkrare färd. Om du är en förare som känner dig något osäker på vintervägar så är dubbdäck det bästa valet. Om du köper helt dubbdäck så måste du köra in dem. Detta för att slippa få otrevliga överraskningar. Att köra in ett dubbdäck är enkelt. Du låter helt enkelt bli att göra häftiga accelerationer eller häftiga inbromsningar under de första 50 milen som du kör med dina nya däck. Du ska även låta bli att ha för hög fart i kurvor.
Kör lugnt första 500 km 💨
Om du ser till att köra lugnt och stadigt de första 50 milen så kommer dubbarna att sätta sig ordentligt i dubbhålen. När de väl gjort det så kommer dessa att fungera under hela däckets livslängd. Om du tappar dubbar kan du nämligen inte sätta in nya på dina dubbdäck. Dubben monteras i hål som gjuts i samband med att däcket vulkaniseras i en form. En av de enklaste utformningarna är ett hål som är cylindriskt med 2,5 mm diameter och en rundad ände. Vissa hål får en fläns längst ner där även dubbens nedre fläns hamnar. Hålen i gummit är mindre än dubbens just för att dubben ska spännas fast i rätt läge. Oavsett hur dessa hål ser ut så har de ofta behov av inkörning. Det finns sorter som är limmade, och dessa kräver ingen inkörning. Dock är det dyrt och besvärligt.Dessa föreskrifter är viktiga ⛄
Dubb som monteras ska enligt Transportstyrelsens föreskrifter max ha ett medelutstick på 1,2 mm för alla dubbar. Utsticket kan variera och därför rekommenderas en inkörning av dubbdäck så att dessa har en chans att sätta sig. Du kan riskera annars att dubben sätter sig fel och förlorar sin effekt. Du ska inte köra långsammare än vad du brukar, utan bara lugnare. Efter 50 mil kan du fritt fram köra i snabbare hastigheter igen.