Vilket däck tyder på felaktig framvagnsinställning/hjulinställning?
Det finns ingenting jobbigare än att åka omkring med dåliga däck. Oftast vet inte kunden själv vilket av däcken som är dåliga.
I det här inlägget visar vi dig vilket däck som tyder på felaktig framvagnsinställning/hjulinställning. Vi börjar först med att visa ett felaktigt däck och därefter ett korrekt.
Felaktigt däck:
Denna bild visar att däcket slits ojämnt. Däcket har mindre mönster på ena sidan. Ett däck ska alltid slitas jämnt och fint. Märker du någon av symptomen nedan så bör du åka in till bil-akuten:
⦁ Du upplever skakningar.
⦁ Du kan uppleva vibrationer.
⦁ Du kan se ratten gå åt sidan.
⦁ Ditt fordon drar åt ena hållet.
⦁ Du har bytt stötdämpare.
Friskt däck:
I det här exemplet ser ni att däcket är friskt och välmående. Däckets mönster är jämnt och fint runt hela däcket. Det betyder egentligen att bilens hela tyngd hamnar på däcket korrekt och inte åt sidan som i fallet ovan.
⦁ Friskt däck håller dig säker.
⦁ Du känner inga vibrationer.
⦁ Bilen går rakt och ej åt sidan.
⦁ Du har inga skakningar.
Pris för att laga felaktig fram/hjulinställning
Om du behöver göra en hjulinställning så kostar det inte mer än 1200kr. Tar ungefär 1 h och du kan vänta på plats. Vill du boka en tid så bör du kontakta ABS Wheels.
Vi erbjuder även montering och balansering i Stockholm. Videon nedan förklarar mer
Däckhotell info
Om du vill förvara dina däck på ett säkert ställe och samtidigt få service på köpet och ersättning om däcken stjäls, så kan du välja att förvara dina däck på ett däckhotell. Detta brukar visserligen betyda ett högre pris men du kan vara säker på att dina däck får den bästa behandlingen.
På ett däckhotell byter man även däcken åt dig när det är dags, man tvättar hjulen och du erbjuds även lufttryckskontroll m.m. Hos de flesta däckhotell kan de skräddarsy din däckförvaring efter dina önskemål och möjligheten till detta finns hos de stora bilfirmorna eller hos vissa bilverkstäder.
– PS Glöm inte att alltid lägga dom bästa däcken bak. Läs mer om det på Aftonbladets artikel med ABS Wheels Marknadschef Jorge Castro.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/3A7m0/felmonterade-dack-fara-i-sommartrafiken