Tändstift och dess uppgift

bosch tändstift
Tändstift förekommer i förbränningsmotorer och finns alltså både i bilar, båtar och motorcyklar o.s.v.

De anses vara motorns viktigaste komponent, som har som uppgift att antända gasblandningen i förbränningsrummet, vilket bidrar till att motorn sätter igång.

Gnistan från stiftet måste vara rätt för att förbränningsmotorn ska fungera korrekt, i annat fall kan detta leda till miss-tändning. Flera miss-tändningar kan i sin tur resultera i att katalysatorn skadas, eftersom en gasblandning som når avgassystemet oförbränd, istället förbränns i katalysatorn.

Så här byter du tändstift

”Ett stift per cylinder”

De flesta vanliga bilmodeller som drivs av bensin och etanol har ett tändstift per cylinder. Då skruvas stiftet fast i själva motorblocket medans tändnings-delen går ned i cylindern. Man kan dock använda fler stift i cylindern för att skynda på förbränningen.

Kalla och varma tändstift

Ofta talar man om kalla respektive varma tändstift som även betecknas som hårda eller mjuka. Skillnaden är längden på isolatorn i stiftet som ger mer eller mindre värmeavledning för att ge motorn den rätta temperaturen. I det varma/mjuka stiftet finns det en längre isolator vilket innebär en sämre värmeavledning. Hårda/kalla stift brukar därför rekommenderas på bilar som körs mycket och hårt, t.ex. i tävlingar inom motorsporten då motorerna inte får bli för varma.

  • För Kalla stift gör det jobbigt för bilen att starta
  • För Varma stift kan smälta och tillslut dö ut.

tändstift

Varför byter man ut tändstift?

Slitna tändstift är varken bra för bilen eller miljön. Ett gammalt stift leder till sämre förbränning av gasblandningen och kan orsaka problem med din bil, bl.a. hur den startar samt andra driftstörningar som många kan märka av under den kalla årstiden. Därför är det vanligt att man byter ut eller åtminstone tittar på tändstiften när bilen är på service.

Var uppmärksam på slitage

Att titta till tändstiften då och då är dock något som alla bilägare borde göra. Du tittar då under stiftens tändkablar för att se om du finner mörka missfärgningar som är tydliga tecken på att du borde bege dig till macken eller byta dem självmant. Vanligtvis brukar man rekommendera att byta ut tändstift efter max 5000 mil för att slippa störningar eller slippa slösa bensin i onödan, men ofta kan du behöva byta dem dessförinnan.