SAAB återuppstår?
Skall framtidens nya Tesla-utmanare tillverkas i Trollhättan, närmare bestämt i SAAB´s gamla anläggningar? Ja, om man får tro på EV Electra som precis köpt företaget Nevs. Som utvecklat det elektriska fordonet Emily GT.
I en betydande vändpunkt för den svenska bilindustrin har det kanadensiska företaget EV Electra förvärvat rättigheterna till Emily GT-projektet från National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Detta drag signalerar en potentiell återupplivning av bilproduktionen i Trollhättan. En stad med en rik historia inom bilindustrin.
Emily GT ett svensk-utvecklat EV-fordon
Emily GT, ett projekt som utvecklades av NEVS. Företaget som tidigare arbetade i Saabs anläggningar i Trollhättan, hade fram tills nyligen en osäker framtid. Projektet som lanserades som en prototyp. Visade lovande design och tekniska specifikationer. Vilket lockade EV Electras intresse.
Den elektriska bilen Emily GT är tänkt att konkurrera med modeller som Tesla Model S och planeras att erbjudas med batteripaket på 105 kWh och 140 kWh. Den utmärker sig med en fyrhjulsdriven motorlayout, lovar en räckvidd på över 600 mil med ett 175-kWh batteri. Fordonet har en kombinerad effekt på 484 hästkrafter.
EV Electras VD, Jihad Mohammad, har uttryckt sitt engagemang för intern produktion och starkt finansiell stöd. Han betonar potentialen hos Trollhättans arbetsstyrka i att förverkliga deras vision. Förvärvet omfattar inte bara Emily GT utan även PONS-projektet. Ett system för autonom stadsrörlighet, vilka båda förväntas utvecklas och tillverkas i Trollhättan.
Ytterligare detaljer kring utvecklingen, produktionsplaner och rekryteringsprocesser för Emily GT-projektet förväntas offentliggöras i framtiden. Bilen kommer att behålla sitt modellnamn som EV Electra Emily GT under det nya ägarskapet.
Denna utveckling är inte bara en framgång för EV Electra utan också ett betydande steg för bilindustrin i Sverige. Särskilt i Trollhättan, som är känd för sin bilhistoria.
Men, det finns dom som är skeptiska
Medan de flesta biljournalister, motormagasin och fordons-entusiaster i allmänhet jublar så finns det dom som är skeptiska. Nystart för en bilindustri i Trollhättan har man hört förut och det gick inte så bra. Synar man dessutom EV Electras VD Jihad Mohammad i fogarna så finns det vissa orosmoln. Tidigare affärer med liknande bolag har slutat illa. Men det sista som dör är ju hoppet och bara tanken av en blomstrande bilindustri i Trollhättan är riktigt spännande.