Vad är det för mönsterdjup på nya däck?
Säkerheten i trafiken är a och o för att ett samhälle ska kunna fungera utan att liv ska gå förlorade i onödan. I Sverige har vi den så kallade noll-visionen, att ingen ska förlora sitt liv i trakten under något år. Detta är naturligtvis någonting som alla borde sträva efter, även om man vet att det sannolikt inte kommer att ske, olyckor inträffar hela tiden.
Orsaken till olyckor
I många fall så finns det absolut ingenting som någon hade kunnat göra för att förhindra en olycka, i vissa fall är det på grund av föraren. Det kan vara isgata på en väg under vintern så att man helt tappar greppet, det kan vara förare som gör en dålig bedömning av en viss situation, det kan tyvärr även vara på grund av att vissa förare väljer att sätta sig bakom ratten efter att de har druckit alkohol eller intagit droger.
Men i vissa fall så kan det vara så enkelt som att utrustningen på fordonet inte har underhållits korrekt, eller att den helt enkelt inte lever upp till de krav som finns. Bland det vanligaste som det fuskas med är vilket mönsterdjup som däcken har. Mönsterdjupet är avgörande för väggreppet och för att klara av olika väglag.
Vilket mönsterdjup?
1,6 millimeter på sommaren och 3 millimeter på vintern är det absoluta minimikravet för en vanlig personbil, men det kan helt klart argumenteras för att detta inte är optimalt.
Ny däck är utan tvekan det bästa alternativet och det varierar väldigt lite mellan tillverkare hur stort mönsterdjup är. Rent generellt så kan man utgå ifrån att ett nytt sommardäck har ett mönsterdjup på ca 7 till 8 millimeter, och ett nytt vinterdäck ligger på 9 till 10 millimeter.
Detta är väldigt stora marginaler mot absoluta minimum men det kan nog alla enas om är väldigt bra. Nya däck håller god kvalitet och säkerheten är väldigt hög. Om ekonomin finns då är det alltid att rekommendera att ha så nya och fräscha däck som möjligt.