Drivknut, kardan, Rzeppa-knut – vad är egentligen en drivknut? 🤓

Man behöver inte vara bilintresserad för att tycka att det här låter spännande. Låt oss ta en snabbkoll in i drivknutens fantastiska värld – en resa som började redan på 1500-talet!

Har du någon gång hört verkstadsmekanikerna prata om ”kardan” och ”kardanknuten”?
Dessa ord väger tungt i drivknutens historia, för det var här allt började. Redan på 1500-talet uppfanns kardanaxeln av en italiensk doktor och matematiker, Gerolamo Cardano. ”Knuten” fick Cardanos latinska namn som var ”Cardan”.

DRIVKNUT

Så här kan det se ut under bilen

Vem uppfann det?

Åren gick och så var det dags för Alfred H. Rzeppa. Han var en amerikansk ingenjör som arbetade för Henry Ford vid Ford Motors. Året var 1926 när han uppfann Rzeppa-drivknuten, baserad på Weiss-knuten som redan skapats av Carl Weiss. Mängder av drivknutar togs i bruk som Thomsonkopplingen, Malpezziknuten, dubbelkardan, den franska Tracta-knuten och Tripod-knuten. Drivknutens historia är både varierande och intressant med doktorer, uppfinnare, fysiker och matematiker.

Vad har den för funktion?

Det är vanligast att dessa ”knutar” återfinns på fordon med framhjulsdrift, men de existerar även på andra fordon som bakhjulsdrivna fordon med delad bakaxel. Det finns inre och yttre knutar. Den inre driv-knuten sitter monterad direkt mot växellådan eller mot bakaxelns differential. Den yttre driv-knuten sitter på hjulsidan.

Vilken funktion har den?

Driv-knutarnas funktion, främst hos framhjulsdrivna fordon, är att de medger vinkelutslag för hjulen och transporterar samtidigt kraft från drivaxlarna till hjulet. Enkelt förklarat går kraftöverföringen från motorn till växellådan och via drivknutarna till hjulen. Det är känsligare med drivknutar då dessa knutar kräver mer underhåll än ett fordon som är bakhjulsdrivet och har stel bakaxel. Om du kör länge med en dålig drivknut kan du riskera att ”kring sortimentet” som t ex hjullager, bromsar och drivaxel tar skada.

Den finns flera olika driv-knutar, idag har närapå kardanknuten blivit utslagen av mer utvecklade varianter, också beroende på att fordonsteknik och fordon utvecklas utifrån nya krav och behov.