Är det bra att använda spacers?

Har du spanat in ett par riktigt snygga fälgar till din bil men insett att de inte riktigt passar?
Inga problem säger bilmekanikern vi kan sätta en spacer emellan. Men någonstans i bakhuvudet kommer du ihåg hur farbror Melvin brukade säga att man aldrig skall köra med spacers. Därför frågar du dig är det bra att använda spacers? Man kan väl lugnt säga att det är en fråga som delar upp bilvärlden i två delar. De som är för och de som är emot.

Först och främst vad är spacers?

En spacer är en skiva som monteras innan ditt hjul och på så sätt trycker ut hjulet en bit. Hur mycket beror naturligtvis på spacer-skivans dimension. Nästa fråga blir då varför behöver man spacers? Generellt sätt kan man säga att det finns tre anledningar till att montera spacers.
Nummer 1 är förstås passform, låt säga att hjulet tar emot i hjulhuset eller bromsskivan då kan det vara nödvändigt att trycka ut hjulet en bit.
Nummer 2 är av estetiska skäl. Antingen att man vill att hjulen skall sticka ut en bit eller att justera så att t.ex. bakhjul och framhjul ser ut att sitta i linje med varandra.
Nummer 3 är för att få ett bättre grepp genom att bredda avståndet mellan hjulen. Fördelen av det är omdiskuterat och gör i realiteten inte mycket skillnad. 

Bild som illustrerar hur spacers monteras

Ok då vet jag vad spacers är, men är det bra att använda spacers? 

Snabbt svar är att undvik om du kan. Det bästa är att beställa fälgar som passar din bil från början. Men låt säga att du hittat ett par fälgar som du verkligen vill ha men kräver spacers för att passa, då är det faktiskt inget större problem. Förutsatt att du väljer en kvalitetsprodukt och låter en serviceverkstad montera spacern. Svaret på frågan om det är bra att använda spacers är helt enkelt att det är OK.

Olika exempel på spacers

Men varför säger så många att man inte skall köra med spacer? 

Tänk dig scenariot att Kalle köpt nya fälgar men inser att han måste ha spacers för att hjulen tar emot när han svänger. Kalle har eget fälgkors och domkraft från Biltema men inga spacers. Han söker på nätet och inser att de är ganska dyra men hittar ett par jättebilliga på amazon. Kalle har aldrig monterat spacers men ser en TikTok-video på hur man gör. Efter lite skruvande sitter både spacer och fälgar på plats och det går nu att svänga. Kalle märker att det vibrerar lite när han kör men tänker inte så mycket på det. Kalles hjul hoppar av när han är ute o kör, kvaddar bilen och hamnar på sjukhus. Kalle svär på att han aldrig skall köra med spacers igen. 

Ok, men varför skall man köra med spacers då? 

Tänk dig scenariot Sven som precis köpt nya fälgar. På verkstaden får han veta att han behöver spacers. De rekommenderar Sven spacers av bra kvalité som de monterar professionellt på plats. Verkstaden kontrollerar noggrant att de sitter perfekt monterade. Sven kör med spacers i många år utan det minsta problem. 

Kort sagt du får vad du betalar för och hur bra jobbet är utfört. Var som Sven och inte som Kalle. Man kan i ärlighetens namn säga att det idag är mycket ovanligt att hjul hoppar av pga spacers men det händer.  

Många av de som talar emot spacers menar på att det ändrar de förutsättningar som bilen konstruerades för. Det är delvis sant men tester har visat att skillnaden blir inte mycket större än att än att köra med olika fälgar och däck. En tumregel kan vara att ju mindre spacer du behöver desto bättre.

En bil med många spacers

Ett exempel på hur det kan se ut med lite för många spacers

Har du mer funderingar om hjulmontering läs gärna inlägget där vi berättar om hur hårt man skall dra åt bultar