Därför är det så viktigt att muttrarna dras med rätt kraft 

Vissa bilägare (oftast män) verkar tro att dra åt fälgmuttrar är en form av mandomsprov i styrka. Drar man inte åt hårt nog flyger hjulen av. Men det stämmer inte, fälgarna skall dras åt exakt så hårt som rekommenderas för fälgen.  Att dra för hårt kan vara direkt skadligt för både fälgen och bilen.

Lättmetallfälgar är mjukare 

Lättmetallfälgar är som namnet antyder tillverkade av en lättare form av metall, vanligtvis aluminium. Detta gör fälgen lättare, vilket minskar energiförbrukning och ökar en bils prestanda. Nackdelen är dock att du inte kan dra åt muttrarna för kung o fosterland för att visa hur stark du är. Resultatet av att dra åt muttrar för hårt på en lättmetallfälg är att du troligtvis skadar fälgen. För att förhindra att muttrarna dras åt för hårt o skadar fälgen brukar även muttrarna vara av en lättare metall. Detta är en stor fördel då muttern ger vika innan fälgen. En nackdel kan dock vara att muttern dras sönder om någon oerfaren dragit muttern betydligt hårdare än det NM tal som angivits. 

Extremt viktigt att följa rätt NM tal för rätt fälg – Olika fälgar har olika rekommendationer

Om en lättmetallfälg-mutter dras åt hårdare än rekommenderat NM-tal finns det risk för att muttern kan gå av. Särskilt om man inte är försiktig när man lossar den. Det kan då innebära stora komplikationer att få bort muttern.

Bild på man som uppenbarligen dragit fälgmuttern för hårt

Hur följer man rätt NM-tal? 

Detta gör man smidigt och enklast med en momentnyckel. Du ställer helt enkelt in det rekommenderade NM talet och drar åt muttern. När det klickar till slutar du att dra muttern och den sitter som den skall. Generellt brukar kvalitets-verkstäder ha verktyg och kunskaper om hur man drar åt fälgmuttrar på rätt sätt. Men det kan ändå vara bra att upplysa om vilket och vikten av rätt NM-tal som muttern skall dras.

Mer information om hur du drar muttrar hittar du här

Informationsbild