Vad är en krängningshämmare?
Syftet med en krängningshämmare är att hjälpa till att stabilisera bakvagn och/eller framvagn på en bil eller annan typ av fordon.
Därför förekommer också namnet stabilisator. I grund och botten är den en del av chassit och enklaste formen ser ut som en slags metallstång placerad längs axeln. Den skapar balans mellan de två motsatta hjulen.
Över tid kan en krängningshämmare skadas och ofta är det inte möjligt att reparera skadan. Då byts delen ut helt. Lyckligtvis handlar det inte om någon särskilt komplicerad process, eftersom krängningshämmare är ganska enkla till utförandet. En bilverkstad kan enkelt lösa problemet.
Tecken på att den fungerar dåligt
Ett av de mest uppenbara symptomen är att styrningen känns fel, särskilt i svängar och under inbromsning. Ibland upplever man också att fordonet drar sig något åt ena sidan under körning.
I vissa fall kan konstiga ljud förekomma från hjulupphängningen. Du ska dock inte blanda ihop Hjulställning, fyrhjulsinställning och fyrhjulsmätning. Det är helt olika saker som kan upplevas liknande! Ibland räcker det med att åka till däckverkstan för att få dina bildäck eller fälgar kontrollerade. Kan alltså vara många faktorer som spelar in.
Orsaker till att den blivit dålig
Hur krängningshämmare byts ut
Spara pengar och byt i tid!
Har den nuvarande krängningshämmaren suttit mycket länge i fordonet är det inte ovanligt med olika brister. En av de huvudsakliga anledningarna att byta krängningshämmare är att om den inte fungerar som den ska, slits andra delar av hjulupphängningen mer än nödvändigt. De är ofta dyrare och mer komplexa att reparera. Därför är det bäst att vara uppmärksam och byta ut den i tid.
Så här fungerar den (Engelsk video)
Källor:
https://auto.howstuffworks.com/question432.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-roll_bar