Hur byter man hjul på en bil
Det finns många fördelar med att låta en verkstad byta hjulen på din bil nackdelen är dock att det kostar pengar och man måste ta sig till en däckverkstad. Att göra jobbet själv är faktiskt inte särskilt svårt och pengarna man sparar kan man lägga på nästa fälgköp. Är det dessutom fint väder kan det nog vara en hyffsat trevlig fritidsaktivitet.
Så, hur byter man hjul då?
Först och främst behöver du åtminstone två saker, en domkraft och ett fälgkors utöver det rekommenderas ett par handskar. Du kan naturligtvis med fördel använda en hjulmutternyckel eller hjulmutterdragare istället för fälgkors. Men de är dyrare att införskaffa och målet var ju att spara pengar för att kunna lägga på fälgar.
Först se till att bilen står plant utan att kunna rulla. Dra åt handbromsen och se till att ha i en växel. Börja gärna med att lossa lite på bultarna medan bilen fortfarande står på marken. Risken är att hjulet börjar snurra annars. Hissa upp bilen med hjälp av domkraften, se domkraftens / bilens manual om du skulle vara osäker på hur du gör. Tänk på att du bör hissa bilen relativt högt eftersom hjulen kommer hänga ner mot marken. Du bör ha såpass mycket utrymme mellan däck och mark så att du kan skifta hjulen utan att ta emot marken. När bilen är hissad lossar du alla bultar med fälgkorset. Notera att du får mer kraft detso längra ut du håller genom häv-kraft.
Var det längesedan det byttes hjul på bilen finns det risk för att hjulet kan ha fastnat. Testa att banka runt om på däcket för att få det att lossna. Var nogrann så att inte domkraften ramlar. I värsta fall kan man behöva en slägga men det tillhör ovanligheterna.
När du väl fått av hjulet kan göra en anteckning på däcket var det satt för att underlätta när / om du monterar nästa gång. Vid behov kan du rengöra hjulnavet med en borste använd gärna en fälgborste. Det är även att rekommendera att stryka ett tunt lager med keramisk på hjulnavet.
Sedan sätter du på det nya hjulet på bilen, var observant på att det är rätt rotationsriktning på däcket. Snurra hjulet så att bulthålen hamnar rätt för att kunna skruva i bultarna. (Skulle det visa sig att bultmönstret inte passar, ja då har du troligen fel fälgar och det är därmed ganska kört). Skruva i bultarna, först med hand och sedan med hjälp av fälgkorset. Men dra inte åt dem hårt medan bilen är upphissad. Hissa sedan ner bilen med hjälp av domkraften. När hjulet står på marken utan stöd av domkraften kan du börja dra åt bultarna hårt. Hör gärna med din märkesverkstad vilket moment du skall använda. Medans du drar åt bultarna kan du dra dem en bit i taget växla med bult på motsatt sida varje gång du drar åt ungefär som en stjärna.
Sedan repeterar du processen på de andra tre hjulen. Tänk på att förvara dina däck på ett mörkt och svalt ställe gärna insvept i plast så håller de bättre.
Glöm inte att efterdra bultarna